Valtuuston syyskuun kokouksessa oli käsiteltävänä varsin lyhyt lista, josta keskustelua syntyi vain parista kohdasta.

Vaikka vuosi alkaa kallistua lopuilleen, on silti ilmaantunut syy viilata tämän vuoden talousarviota. Syynä on Joutsenon uuden koulun hinnan kallistuminen arvioidusta 18,8 miljoonasta eurosta toteutuvaan 20,7 miljoonaan. Tämä 1,9 miljoonan euron aukko tilkitään tulevan Sammontalon kustannuksella. Oppilasmääräennusteet kun tietävät kertoa, että länsialueella selvitään vähän pienemmälläkin koululla. Näiden ennusteiden osuvuus selviää tietysti vasta tulevaisuudessa. Jo nyt tosin on jo selvää, että oppilasmäärän kasvaminen voisi tuoda ikäviä yllätyksiä.

Eniten keskustelua syntyi arvattavasti päivähoitoasioista. Sdp:n valtuustoryhmä oli tehnyt viime joulukuussa valtuustoaloitteen subjektiivisen päivähoito-oikeuden palauttamisesta, ja samaan aikaan vihreät esitti omassa aloitteessaan lisäksi varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen palauttamista aikaisempaan.

Lappeenrannan päivähoitojärjestelmä on jäykkä ja ryhmät ovat suuria; se ei pysty mukautumaan vanhempien ehkä nopeastikin muuttuviin työtilanteisiin joustavasti, kun viikkotunnit on sovittu etukäteen. Varhaiskasvatus on myös tasa-arvokysymys: jotta kaikilla lapsilla olisi riittävät valmiudet koulun aloittamiseen, ei varhaiskasvatus saisi olla riippuvainen lasten vanhempien tilanteista.

Ryhmäkokojen kasvattaminen on Lappeenrannassa tuonut enemmän säästöjä kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Kasvattaminen on tosin johtanut ojasta allikkoon, kun tuloksena on ollut henkilökunnan uupumista, jonka korjaamiseksi on palkattu lisää väkeä.

Valtuusto päätti lopulta odottaa ensi vuoteen, jolloin elokuun alussa on tulossa voimaan lainmuutos varhaiskasvatusoikeuden laajuuteen ja sen myötä myös valtiolta lisää rahaa tämän muutoksen toteuttamiseen.

Lyhyt keskustelu Pohjolankadun pysäköintiasioista paljasti, kuinka kapean putken läpi liikenneasioita katsellaan. Liikenne on sama kuin henkilöautot, ja jos henkilöautoja on liikaa – eli syntyy ruuhkia – ainoa ratkaisu on järjestää niille lisää tilaa. Tässä tapauksessa se on jotenkin toteutettavissa lohkaisemalla osa Juvakan kentästä parkkipaikoiksi. Aina tämä ei onnistu näin helposti, ja silloin pitäisi muistaa julkinen ja kevyt liikenne. Niiden edistäminen vähentää autojen määrää ja helpottaa sekä ruuhkia että parkkipaikkapulaa. Niin, ja maailmakin vähän pelastuu siinä ohessa.